چند خبر متفاوت+چند خبر کارگری+یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

«شیرکو بی‌کس» به روایت سیدعلی صالحی

سیدعلی صالحی گفت: شیرکو بی‌کس با نگاهش به انسان و جهان از شاعران شاخص 100 سال اخیر است.

شیرکو بی‌کس در واقع یکی از شاعران مطرح آسیا محسوب می‌شود و همیشه برای من از ارزش ‌ویژه‌ای برخوردار بوده است. علاقه‌ی من به شیرکو بی‌کس بی‌شباهت نیست به علاقه‌ی من به یانیس ریتسوس، پابلو نرودا، ناظم حکمت، فدریکو گارسیا لورکا، محمود درویش و احمد شاملو؛ شاعران پیشکسوتی که الگوی من بودند؛ خاصه در رعایت تعهد نسبت به انسان.

همه‌ی این شاعران، خاصه شیرکو بی‌کس، در برابر سرنوشت انسان بسیار حساس‌اند. همین ویژگی‌ در کنار شاخصه‌های فنی‌، ساختاری و مضامین بسیار عمیق انسانی باعث شد تا با علاقه‌ی بسیار در کنار چند مترجم کُردزبان، این شاعر اقلیم کردستان را به جامعه‌ی ادبی ایران معرفی کنم.

نگاه شیرکو بی‌کس به مجموعه‌ی سرنوشت انسان به مفهوم تاریخی و به مفهوم موجودی که سیاسی می‌اندیشد، برایم بسیار ارزشمند بود. شعر پاستورال، شعر شبانی، ‌شعر طبیعت آزاد و شعر جامعه‌ی مدار باز به گونه‌ای بود که من را به یاد ریشه‌های خودم انداخت.

من و شیرکو بی‌کس نزدیکی‌های ویژه‌ی تاریخی داشتیم. بیش از 26 سال پیش برای اولین‌بار شعر او را در ایران معرفی کردم. کسانی که کارهای او را پراکنده خوانده بودند، می‌گفتند، می‌دانستیم شاعری قوی است، ولی شعرش خوب ترجمه نشده بود و حالا می‌توان قدرت شعرش را دید.

سیدعلی‌ صالحی با بیان این‌که شیرکو بی‌کس با شعر مدرن 100 سال اخیر فارسی به شدت آشنا بود، گفت: یک ربع قرن پیش به تهران آمد و خواست مرا ببیند. من هم برای دیدار این شاعر بزرگ مشتاق بودم. انگار سال‌ها پیش از این با هم برادر و دوست بودیم. شباهت زندگی گذشته، ما را بسیار به هم نزدیک می‌کرد. شیرکو بی‌کس از کودکان کار و خیابان بود و در هفت سال و چندماهگی پدرش، فائق بی‌کس را که شاعر خوبی بود، از دست داده بود. بعد با مادر و خواهرانش زندگی می‌کند و نان‌آور خانواده می‌شود. اما در کنار کار بسیار سخت، درس می‌خواند، مطالعه می‌کند و به سمت شعر می‌رود. خودش می‌گفت، در دوره‌ی کودکی تا هفت - ‌هشت‌سالگی که سایه‌ی پدر بر سرش بوده، هر کجا پدر می‌رفته، با او بوده و تحت تأثیر کلام موزون فائق بی‌کس بوده است. همین موضوع در او درونی و باعث می‌شود در 17 سالگی اولین مجموعه‌ی شعرش را با نام «مهتاب شعر» منتشر کند که با توفیق زیادی مواجه می‌شود.

او سپس درباره‌ی مطرح شدن شیرکو بی‌کس و شهرت جهانی گفت: پدیده‌های بسیاری دست به دست هم می‌دهد تا شرایط ویژه برای یک شاعر به وجود بیاید و جهان متوجه صدای او شود. ما الآن در ایران شاعران بزرگی داریم، اما چون شرایط خاصی به وجود نیامده، نتوانسته‌اند به مفهوم امروزی، جهانی شوند. هرچند عمیقا با این گفتمان تحمیلی با عنوان «چرا جهانی نمی‌شویم؟» مخالف‌ام، اما حالا که این موضوع مطرح شد، باید بگویم، شیرکو بی‌کس در کنار ناظم حکمتِ تبعیدشده و محمود درویشِ ستم‌دیده‌ی فلسطینی قرار می‌گیرد و این‌ها نشانه‌ها و شرایطی است که نگاه رسانه‌های جهانی را متوجه اهل قلم مستقل و مبارز می‌کند. البته این‌ کافی نیست. اگر شاعر، توانا و ژرف‌اندیش باشد و در کنارش تعهد انسانی ویژه در برابر مردم خودش داشته باشد، خود به خود مطرح می‌شود و خروجی‌اش ترجمه‌ی آثارش می‌شود و این موجب می‌شود به عنوان چهره در سطح جهانی مطرح شود.

صالحی در ادامه افزود: هزینه‌ی جهانی شدن شعر این شاعران را نخست مردم آن سرزمین و بعد خود آن شاعر می‌پردازد. محمود درویش اگر در کشوری با شرایط آزاد مثل سوییس بود، به چنین شهرتی نمی‌رسید. او سوار قطار پرشتاب مردم فلسطین شد و در نتیجه توانست آفاق تازه‌تری را کشف کند. شیرکو بی‌کس هم همین‌طور بود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/336753

 زنان وزارت نمی‌خواهند، قوانین تغییر کند

وقتی بچه‌ها الفبا را با «بابا آب داد» و «بابا نان داد» یاد می‌گیرند ما را به این نتیجه می‌رساند که زن و مادر را به عنوان نفر دوم می‌خواهند. وقتی قوانین به ما حکم می‌کند برای هر کاری از همسران خود اجازه بگیریم آیا با وزیر زن می‌توان  مشکلاتی از این دست را  حل کرد؟ تاکید می‌کنم هدف اول باید نغییر و اصلاح قوانین باشد.
متاسفانه زنان کشور ما آن طور که باید برای احقاق حق خود تلاش نمی‌کنند. آن هم در شرایطی که قانون ما، فرهنگ ما و حتی کتابهای درسی ما همه تاکید بر برتری مرد دارند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289408

واردات سرنگ‌های چینی غیراستاندارد تائید شد

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد واردات سرنگ‌های غیراستاندارد چینی را تایید کرد.

بیش از 4000 نمونه سرنگ وارداتی را از بازار خریداری کردیم و پس از انجام آزمایش‌های مختلف مشخص شد که این سرنگ‌ها غیراستاندارد و مشکل دار هستند.

در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر هفت میلیون دلار انواع سرنگ وارد کشور شد. از این مقدار بیش از 600 میلیون دلار به صورت مستقیم از چین وارد ایران شد. در همین مدت بزرگترین محموله سرنگ‌های وارداتی نیز سرنگ در احجام دو تا 60 سی‌سی به میزان بیش از 245 تن و ارزش 505 هزار دلار از چین وارد ایران شد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289432

 مجری طرح کارون 3، لیسانس کشاورزی دارد

مجری طرح کارون 3، سد به این عظمت لیسانس کشاورزی است و طبیعی است وقتی فردی با لیسانس کشاورزی مجری طرح عمرانی است چه مشکلاتی پیشرو دارد.
مجری طرحی هست که پنج طرح عمرانی را در دست دارد و لیسانس الهیات است و سدهای عظیم رودبار، لرستان، پارسیان و چرمشیر، مجری طرحش لیسانس الهیات است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289413

 رفاه کامل در استان زرخیز خوزستان!

اگر کسی از استانی دیگر وارد این استان زرخیز شود، شاید با خود بگوید، خوشا به حال خوزستانی‌ها به دلیل ‌این همه ذخایر نفت و گاز و رفاهی که دارند.
وقتی از اهواز به سمت شهرستان‌های محروم هفتکل، باغملک و ایذه سفر می‌کنی، چیزی که برایتان تداعی می‌شود و لحظه‌ای از ذهن پاک نمی‌شود، غم از دست دادن دوستان، بستگان و جوانان بر اثر صحنه‌های دلخراش تصادف در این مسیر باشد؛ جوانان معصومی که بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه، خسته و درمانده از پیدا کردن شغل مناسب، با خودرویی که همه‌اش قرض و وام است کار جابجایی مسافر در این راه را آغاز کرده بودند، ولی دریغ‌ جوانی و خامی و نبود جاده‌های مناسب، ایمن و دو بانده در طول این مسیر همه و همه دست به دست هم دادند که بیش از موعد خانواده‌ها را سیاه پوش و عزادار کنند.
درست، سال گذشته خانواده‌ای هفت نفره برای شرکت در مراسم جشن یکی از بستگان خود، از باغملک به سمت اهواز در حرکت بودند که نرسیده به منطقه‌ای که به «قبر سید» معروف است دچار حادثه رانندگی شدند و همگی در دم جان به جان آفرین تسلیم کردند.

جوانی دیگر از ایذه که پس از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی شیمی در شرکت پتروشیمی ماهشهر مشغول به فعالیت بود، برای ‌دیدار با خانواده به همراه نامزدش به سمت ایذه در حرکت بودند که حدوداً ۱۰ کیلومتری باغملک بر اثر بی‌احتیاطی یک ماشین سنگین دچار حادثه تکراری رانندگی شدند که پس از اعزام به بیمارستان‌های بسیار مجهز این شهرستان‌ها و نبود امکانات و پزشکان متخصص، و همه خانواده را برای همیشه سیاه پوش کرد.
راستی، اگر بخواهیم از آن سمت ایذه یعنی به سمت دهدز، سادات حسینی، کارون ۳ و ۴ و..... سفر کنیم، همین ماجراهایی که برای مردمان شهر ایذه ‌عادی ‌شده، ادامه دارد. حادثه کشته شدن ۲۶ نوعروس و دانش آموز بیگناه بروجنی، بهترین شاهد و گواه است. البته حوادث دیگر مانند، سقوط غریبانه مینی بوس غریبی‌ها به دریاچه سد کارون ۳ و... در این شهر محروم هم وجود دارد.
این نمونه‌ای از رفاهیات برخی ‌شهرهای استان زرخیز خوزستان است که شاید پاسخ پرسش فردی باشد که از استانی دیگر وارد خوزستان می‌شود
منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/336703

هشدار نسبت به بازار داغ برنج‌های تقلبی

برنج‌های بی‌کیفیت و خارجی در کیسه‌های برنج مرغوب ایرانی فروخته می‌شوند، بالا بودن قیمت برنج ایرانی و عرضه برنج ارزان خارجی و پرمحصول باعث داغ شدن بازار تقلب در فروش برنج شده که به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود از فروشندگان معتمد برنج بخرند.
مصرف‌کنندگان در این شرایط تنها می‌توانند از فروشندگان معتمد برنج بخرند و در صورت مخلوط شدن برنج خارجی با برنج درجه یک ایرانی می‌توانند تفاوت آن را تشخیص دهند چرا که در این صورت برنج خارجی معمولا به صورت نیم پخت بوده و شیشه‌ای مانند است که با برنج درجه یک ایرانی که رنگی سفید دارد، متفاوت است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/289317

زندگی مردم ۲۴ استان ایران در خطر است

می‌گوید ۶ سال است ساکنان این منطقه هم مانند آنانی که در لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، همدان، چهارمحال و بختیاری و تمام ۲۴ استان دیگری که گاهی با پدیده گرد و غبار مواجه و دید افقی شان کور می‌شود نمی‌توانند با هیچ دستمالی گرد و غبار را از روز و شب‌های زندگی شان پاک کنند. نصیری می گوید حالا کمی امیدوارند؛ چون تبعات این گرد و غبار به تهران هم رسیده و این شاید مقامات را به فکر راه حل سریع و صحیح بیاندازد!
۲۰ درصد از جنگل‌های لرستان براثر ریزگرد‌ها خشک شده و ۴۰ هزار هکتار از این جنگل‌ها هم در حالت بحرانی قرار دارد. کشاورزی و صنعت زنبورداری این استان هم با خطر جدی مواجه شده است.
منشا بسیاری از این ریزگرد‌ها خشک شدن چندین تالاب از عراق، عربستان، سوریه تا جنوب ایران تالاب‌های هویزه و حور بستان و در راس آن‌ها تالاب مرزی حورالعظیم در غرب استان خوزستان است. تالاب حورالعظیم در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.
تا نیم قرن آینده مشکل گرد و غبار مناطق مختلف ایران حل می‌شود!
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/288707

تعطیلی گسترده واحد‌های تولیدی شهرك صنعتی ششدار

هم اکنون تعداد بسیار زیادی از واحد‌های تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شیشدار  همانند شرکت فجر ایلام، گویا نخ، زرین بافت، کارتن سازی، دیبا نخ، آرام نخ، صابون سازی کویر، فراز شیمی، گونی بافی، نخ ایلام، فراورده‌های گوشتی سالم، حوله قائم، کیک مهنا، معراج نخ، ترشی جات ساجی فر، شرکت شیمیایی رفاه، پروفیل پارس غرب و د‌ه‌ها واحد تولیدی و صنعتی دیگر تعطیل و یا نیمه تعطیل شده و کارگران آنان بیکار شده‌اند.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94744

۴ ماه تاخیر در پرداخت حقوق ۱۳۰ کارگر پیمانكاری آبفای اهواز

۱۳۰ کارگر شرکت پیمانکاری «کیاوش جنوب» در اهواز که تحت نظارت آبفای این شهر فعالیت دارند از فروردین ماه سال جاری حقوقی دریافت نکرده‌اند.
این کارگران با قرارداد موقت به عنوان نگهبان تصفیه خانه‌ها و سایر تجهیزات شرکت آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند و دارای سابقه کاری ۱۱ساله هستند.

علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق این کارگران در چهار ماه گذشته، حقوق مرخصی سال گذشته آنان (۹۱) نیز به حساب‌شان واریز نشده است.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94804

تاخیر در پرداخت حقوق کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی به سومین ماه رسید

۳۱۰ کارگر شاغل در کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز از اردیبهشت ماه سال جاری حقوق دریافت نکرده‌اند.

از سال ۸۸ مشکلات کارخانه به سبب سوء مدیریت و کمبود منابع مالی آغاز شد، بطوری که هم اکنون حقوق ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیرماه کارگران پرداخت نشده است.
کارگران کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتور سازی تبریز تعداد کارگران رسمی و قرار دادی این کارخانه را به ترتیب ۱۵۰ و ۱۶۰ نفر است. سابقه کار کارگران رسمی کارخانه از ۱۰ تا ۲۰ سال و سابقه کار کارگران قرار دادی نیز از دو سال تا ۱۰ سال است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94598

تعویق سه ماه حقوق كاركنان روزنامه خورشید و موسسه آتیه

حقوق نزدیک به ۱۰۰ نفر از كاركنان روزنامه خورشید، سه ماه است که پرداخت نشده است. آقای تقوی فرد مدیر مسئول روزنامه خورشید با وعده، پرداخت حقوق خبرنگاران را ۳ ماه است که به تعویق می‌اندازد.

وی در ادامه با بیان اینکه «روزنامه خورشید وابسته به موسسه آتیه و هر دو زیر نظر سازمان تامین اجتماعی هستند» تصریح کرد: نزدیک به ۱۰۰ کارمند موسسه آتیه نیز ۳ ماه است که حقوقشان را دریافت نکرده‌اند.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94587

مرگ یک چاه کن در عمق ۱۶ متری چاه

برق گرفتگی باعث مرگ یک کارگر مقنی در عمق ۱۶ متری چاه شد.

این حادثه عصر روز گذشته زمانی رخ داد که یک کارگر چاه کن درحین حفر چاه فاضلاب در حیاط یک ساختمان در حال ساخت در خیابان شاد آباد، به علت برق گرفتگی در عمق ۱۶ متری چاه محبوس شد.

این کارگر ۳۵ ساله افغان از عمق چاه به بیرون انتقال یافت اما مرگ او به علت برق گرفتگی توسط عوامل اورژانس تایید شد.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=94838

تماس جنسی دهانی عامل بیش از یک سوم موارد سرطان گلوست

پرهیز از رفتارهای پرخطر جنسی مهمترین راه جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV است

نتایج تحقیق پژوهشگران دانشگاه آکسفورد که در نشریه سرطان‌شناسی بالینی منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از یک سوم موارد سرطان گلو ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که از راه تماس جنسی دهانی منتقل می‌شود.

دکتر روث تراویس، یکی از پژوهشگران این تحقیق گفت "این نتایج چشمگیر نشان می دهد که HPV-۱۶ یکی از دلایل اصلی سرطان بخش دهانی حلق است."

این تحقیق یک ماه بعد از آن منتشر می‌شود که مایکل داگلاس، هنرپیشه هالیوود که به سرطان گلو مبتلاست درباره رابطه ویروس پاپیلومای انسانی با این سرطان صحبت کرد: "بدون آنکه وارد جزئیات بشوم، ویروس پاپیلوما باعث این نوع خاص سرطان می شود و این ویروس از راه سکس دهانی منتقل می شود."

البته بعدا سخنگوی مایکل داگلاس توضیح داد که اشاره او به عامل این سرطان بطور کلی بوده و الزاما به شخص خودش اشاره نداشته است.

این خبر در آمریکا باعث شگفتی شد چون عموم مردم این ویروس را به عنوان عامل اصلی سرطان دهانه رحم (دومین سرطان شایع زنان در دنیا) می شناختند.

با این حال در آمریکا ویروس پاپیلوما شایعترین عفونت منتقله از راه جنسی است.

اما این ویروس باعث سرطان‌های مقعد و دستگاه تناسلی مردان هم می شود.

پژوهشگران در جریان این تحقیق ۹۳۸ بیمار مبتلا به سرطان‌های سر و گردن، مری، یا بخش دهانی حلق (oropharynx) را با ۱۵۹۹ فرد سالم مقایسه کردند.

بخش دهانی حلق بطور ساده شامل پشت گلو، انتهای زبان و لوزه‌هاست.

این مقایسه نشان داد در خون ۳۵ درصد مبتلایان به سرطان گلو برعلیه پروتئینی به نام E۶، آنتی بادی وجود دارد در صورتیکه این آنتی بادی فقط در خون یک در صد افراد سالم پیدا شد.

پروتئین E۶ یکی از مهمترین پروتئین های ویروس پاپیلومای انسانی است که دفاع سلول انسان را در مقابل سرطان از کار می‌اندازد.

وجود آنتی بادی علیه E۶ نشان می دهد که ویروس بر سیستم دفاعی بدن غلبه کرده است.

بعلاوه این پژوهش نشان داد که در مبتلایان به سرطان گلو طول عمر کسانی که این آنتی بادی را در بدن دارند، بیشتر از آنهایی است که آنتی بادی ندارند یا به علت سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل به این سرطان مبتلا شده‌اند.

برای ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) واکسنی وجود دارد که بر علیه تمام انواع این ویروس ایمنی ایجاد نمی‌کند، اما نمونه‌های خطرناک ۱۶ و ۱۸ را پوشش می‌دهد.

در حال حاضر این واکسن بیشتر برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می شود، اما استفاده از آن برای پیشگیری از سرطان گلو رو به افزایش است.

این ویروس در حال حاضر بیشتر عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است، اما بر اساس پژوهش‌ها، در سال ۲۰۲۰ میزان سرطان حلق دهانی ناشی از این ویروس، از سرطان دهانه رحم پیشی خواهد گرفت.

سارا هیوم، مدیر اطلاع رسانی مرکز تحقیات سرطان بریتانیا می گوید که "ویروس پاپیلوما بسیار شایع است. پرهیز از رفتارهای پرمخاطره جنسی انتقال آن را کاهش می دهد هر چند کاندوم کاملا از انتقال آن جلوگیری نمی کند."

به گفته سارا هیوم " اگر این واکسن از پاپیلومای دهان و سرطان جلوگیری کند موارد استفاده پیشگیرانه از آن وسیع‌تر خواهد شد، اما در این زمینه تحقیقات کافی انجام نشده است."

در مورد شیوع این ویروس در ایران آمار دقیقی وجود ندارد، اما بعضی بررسی ها نشان می‌دهند که شیوع و ابتلا به این ویروس در ایران نسبت به کشورهای غربی و آفریقایی کمتر است.

منبع: دانش و فن بی بی سی فارسی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 16 مرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب